Främja en positiv kultur och ge beröm

Gästskribent STQM Management

En positiv kultur som genomsyrar arbetsplatsen gör att alla både mår och presterar bättre. Som chef föregår du med gott exempel och visar att alla är viktiga genom positiv och konstruktiv feedback.

Fira era segrar

Försök att fokusera på saker som gått rätt och som blivit bra och fira det. Fira alla framgångar. Ta fasta på allt som är bra – leta efter rätt istället för fel. Ge rikligt med beröm. Berätta mer specifikt vad du gillade med det de gjort. Säg inte bara ”bra jobbat”. Specificera berömmet, så kommer medarbetarna att komma ihåg vad du sagt, ha det roligare på jobbet och dessutom göra ännu bättre ifrån sig framöver.Uppmuntra medarbetarna att uppmuntra varandra.

Alla måste bidra

Ställ krav på att alla ska bidra till en trivsam arbetsplats där alla medarbetare ges utrymme. Var noga med att tala om för alla hur viktiga de är för företaget och konkret förklara vad de bidrar med. Detta har visat sig vara viktigare för trivseln bland anställda än en högre lön!

Om du är chef, så ska du veta att ditt humör påverkar personalen mycket mer än du kanske anar. Om du är glad, så blir de också gladare. Om du är grinig, så blir de illa till mods.Jobba för att göra all kommunikation informell, intressant och lätt, så att inte folk dör av leda på jobbet. Förbjud babbel och ”corporate bullshit”. Kom ihåg Finns det konflikter som inte hanteras eller löses? Det kommer att kraftigt påverka trivseln negativt så se till att ta tag i dem på en gång! Vill du veta mer om konflikthantering, läs mer här.